Vragen over beroepsziekten bij de brandweer

brandweervrijdag 11 maart 2016 10:48

Op 1 oktober 2015 heeft onze de fractie een vraag gesteld aan de portefeuillehouder over beroepsziekten bij de brandweer.

"... De aanleiding [van onze vraag] werd gevormd tijdens de laatste fractievergadering waar een van onze leden een artikel duidde dat was opgenomen in het Reformatorisch Dagblad van 19 september jl. dat beschreef vrij uitgebreid, zoals u al noemde, de beroepsziekten en dan met name als het gaat om giftige rook en zwarte roet bij de brandweer. Verder onderzoek liet zien dat de brandweercommandant, de heer Schippers, daarop al actie had ondernomen en het artikel al kende en er al beleid op had ingezet. Dan zijn de vragen die nog resten: hoe ligt dat bij het college, was er herkenning of is er ook erkenning van deze moeilijkheden die kunnen ontstaan? Wat is de reactie van het college en hoe kunnen we dat in de rapportage terugzien? ..."

Op 10 maart 2016 hebben we het volgende antwoord mogen ontvangen:

Naar aanleiding van een vraag van de Christenunie/SGP tijdens het vragenuur op 1 oktober 2015, bent u op de hoogte gesteld over de intentie van de Veiligheidsregio Kennemerland om de arbeidshygiëne van de brandweerfunctionarissen te verbeteren. In aansluiting hierop informeer ik u over het besluit van het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Kennemerland van 7 december jl. over de aanpak en de te nemen maatregelen voor de brandweerfunctionarissen welke gericht zijn op informatievoorziening, bewustwording, een aangepaste werkwijze en fysieke maatregelen in de kazernes.

Achtergrond

Begin 2015 is uit internationaal onderzoek met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid naar voren gekomen dat onder brandweermensen vaker dan bij vergelijkbare groepen in de samenleving specifieke vormen van kanker voorkomen. Een belangrijke factor daarin is het huidcontact met rook en verbrandingsresten.

Aanpak en maatregelen

Binnen Brandweer Kennemerland is nadat dit bekend werd een aantal projecten opgepakt gericht op:

• Het informeren van het personeel over de risico's;
  • Het bevorderen van bewustwording en te nemen maatregelen;
  • Het bottom-up ophalen van ideeën om blootstelling te voorkomen (quick wins);
  • Het invoeren van verbetervoorstellen.

In de kern hebben de arbeidshygiënische maatregelen betrekking op:

• Verandering van werkwijze (waaronder het scheiden van vuil en schoon materiaal en geen hergebruik van vuile kleding en persoonlijke beschermingsmiddelen);
  • Uitrusting repressief personeel (waaronder extra bluskleding voor meerdere incidenten op een dag);
  • Reiniging van materialen (waaronder reiniging van bluskleding en onderkleding na iedere inzet).

Investeringen regio-breed
Het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Kennemerland heeft in december 2015 ingestemd met een krediet van € 810.000 voor de aanschaf van kleding en apparatuur voor de personele arbeidshygiëne. De kapitaallasten van deze investeringen worden binnen de bestaande begrotingskaders van de Veiligheidsregio Kennemerland verwerkt. Dit naast de personeelszorg en invoering van een hygiëneprotocol en -procedure dat binnen de bestaande formatie wordt ingevuld.

Aanpassingen kazernes in de Haarlemmermeer
Momenteel wordt onderzoek gedaan naar de noodzakelijke investeringen voor arbeidshygiënische maatregelen binnen de kazernes. Omstreeks eind april 2016 zal er meer inzicht zijn in de te nemen maatregelen en te maken kosten. Vooralsnog zullen de investeringen naast bovengenoemde zaken beperkt blijven tot het aanbrengen van constructieve maatregelen en puntafzuiginstallaties in de kazernes Hoofddorp, Badhoevedorp en Lisserbroek. Zo ver tot nu toe blijkt uit de analyse, voldoen de nieuwe kazernes Nieuw-Vennep en Halfweg/Zwanenburg aan de voorzieningen ten aanzien van arbeidshygiëne.

Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Archief > 2016