Speel-o-theek Haarlemmermeer

speelotheek de blokkendoos Haarlemmermeerwoensdag 09 maart 2016 16:01

Op 18 februari werd gesproken over de herijking subsidies basisinfrastructuur.

Doel van de herijking is een forse bezuiniging op subsidies en vervolgens een deel van de opbrengst weer investeren in met name die instellingen die preventief werken aan het welzijn en de gezondheid van onze inwoners.

Met de hoofdlijnen kon de ChristenUnie wel uit de voeten, maar we vernamen dat een kleine instelling, Speel-o-theek De Blokkendoos, haar subsidie kwijt zou raken, terwijl naar ons idee de Blokkendoos een duidelijk preventieve werking heeft. Overigens wordt de subsidie vooral gebruikt om aan de gemeente de huur te betalen van het pand waar men gebruik van maakt.

Met diverse andere partijen hebben wij stevig ingezet op het voortbestaan van de Blokkendoos, en voor zover het er nu naar uit ziet, met succes.

De inbreng van onze fractie tijdens het debat:

Sessie Herijking subsidies sociale basisinfrastructuur
2015.0056241

18 februari 2016

Voorzitter,

De fractie van de ChristenUnie-SGP kan zich vinden in de uitgangspunten van het College zoals in de nota is beschreven.

Complimenten voor het stuk.

We krijgen de indruk dat er in het algemeen ook goed geluisterd is naar de Participatieraad, hoewel er wel verschillen van inzicht blijven.

Wel willen we aandacht vragen voor het voorkomen van wat we “collateral damage” zouden kunnen noemen; onbedoelde schadelijke effecten. Een voorbeeld daarvan is de Speel-o-theek.

In de eerste bullet van de brief aan de Participatieraad staat dat “We alleen bezuinigen op die activiteiten waar we van mening zijn dat ze niet direct bijdragen aan de preventieve ondersteuning”. Onze eerste vraag aan de portefeuillehouder is: Vindt u dan blijkbaar dat de Speel-o-theek dat niet doet?

Een tweede vraag betreft de combinatie CJG-Speel-o-theek: is de portefeuillehouder bereid met de Speel-o-theek naar een oplossing te zoeken?

Eerst naar rato van leden subsidie, nu stopzetting omdat er te weinig leden zijn?
Tekort ± 15.500, bij € 3.000 speelgoed-aanschaf. M.a.w. bij 12.500 is er eigenlijk geen ruimte meer om speelgoed aan te schaffen? Huur € 10.000!!

Archief > 2016