Reactie ChristenUnie - SGP op de motie van VVD Forza! en OL "verklaring Nederlandse normen en waarden"

Vluchtelingen 855x374vrijdag 04 maart 2016 18:19

VVD, Forza en OL presenteerde op 25 februari j.l. een motie waarin vluchtelingen en asielzoekers in Haarlemmermeer worden verplicht om een verklaring te ondertekenen dat zij de Nederlandse normen en waarden onderschrijven.

Zoals vele fracties vinden wij deze motie overbodig, omdat elke ingezetene van Nederland zich aan de wetten en regels van het land moet houden. Vluchtelingen en asielzoekers krijgen vlak na hun aankomst voorlichting over onze normen en waarden. Deze voorlichting wordt door het COA verzorgd.

Zoals we dat van iedereen verlangen, vragen wij ook van vluchtelingen en asielzoekers aanvaarding van de rechtsstaat. Onze rechtsstaat, die sterk beïnvloed is door de waarden van het christendom, maakt alle burgers voor de wet gelijk (niemand is daarbij uitgezonderd!). Als we het over de rechtsstaat en de kernwaarden van onze samenleving eens zijn, blijft er binnen die rechtstaat ruimte voor diversiteit. We hebben als land van minderheden in dit opzicht een rijke traditie hoog te houden.

Archief > 2016