Beantwoording schriftelijke vragen van de ChristenUnie - SGP over de Fietsenstalling Burgemeester Van Stamplein

fietscarroselmaandag 01 februari 2016 18:00

Op 13 januari 2016 heeft onze fractie schriftelijke vragen gesteld over de Fietsenstalling Burgemeester Van Stamplein. Op 1 februari j.l. hebben wij antwoord gekregen. Hieronder treft u de beantwoording aan.

Inleiding:

In het Haarlems Dagblad stond een publicatie over het mogelijk niet doorgaan van de subsidie, waarover in de sessie van 20 augustus j.l. gesproken is. Onze fractie was uitermate teleurgesteld over de uitkomst van de sessie, omdat er zeer brede weerstand was tegen een onbewaakte fietsenstalling, en de subsidie, naar gelang de sessie vorderde, en direct erna, een steeds sterker argument (lees: drukmiddel) werd om toch voor een technisch mogelijk problematisch fenomeen (carroussel of iets dergelijks) te kiezen.

Vraag 1: Klopt de informatie in het Haarlems Dagblad, dat de ontvangst van de subsidie op losse schroeven staat ?

Antwoord: Ten tijde van de verschijning van het artikel in het Haarlems Dagblad was er nog geen duidelijkheid over een eventuele verlenging van de uiterste subsidiedatum. Inmiddels is van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland vernomen dat de uiterste termijn waarop aanspraak gemaakt kan worden op de subsidie Luchtkwaliteit 2008, alsnog met een jaar is verlengd. Daarmee is de subsidie voor de fietsenstalling voor een jaar veiliggesteld.

Vraag 2: Zo ja, kunt u duidelijkheid geven over de onzekerheid, terwijl in de sessie geen enkele twijfel leek te bestaan over het ontvangen van de subsidie, mits voor 1 januari 2016 'een spa in de grond was gezet' ?

Antwoord: De subsidieaanvraag zou inderdaad veiliggesteld zijn indien voor 1 januari 2016 de eerste spa in de grond gezet zou zijn.  De procedure voor de Europese aanbesteding vergde als gevolg van onze aangescherpte inkoop- en aanbestedingsregels meer tijd, waardoor de datum van 1 januari 2016 niet meer gehaald kon worden. Uitstel behoorde toen al tot de reële mogelijkheden en dat is zoals gezegd inmiddels
verstrekt.

Vraag 3: Kunt u aangeven of die bewuste 'spa' gezet is, en zo ja, wat de totale kosten hiervan zijn (voorbereiding, uitvoering en verdere kosten) ?

Antwoord: Nee, de 'spa' is nog niet gezet. Wij hebben een voorziening getroffen waardoor de subsidieaanvraag dit jaar nog kan worden gedaan. Zie ons antwoord op vraag 1.

Vraag 4: Mogen wij er vanuit gaan, dat het College terugkomt naar de Raad zodra blijkt dat de subsidieverstrekking niet doorgaat ?

Antwoord: Ja, daar mag u zeker van uitgaan, maar zoals hierboven vermeld is dit niet aan de orde.

Archief > 2016