Motie tijdelijk park Nieuwe Kom

postzegelpark_610x270donderdag 05 juni 2014 19:00

Wat doe je met plekken in de openbare ruimte, zoals de Nieuwe Kom in Nieuw Vennep, die "tijdelijk" openliggen? Hierover wordt een motie ingediend door de fracties van HAP en PvdA. ChristenUnie-SGP kan en zal deze motie van harte ondersteunen. Wij ondersteunen dat er SAMEN met de buurtbewoners wordt gekeken of op deze plek met beperkte middelen een zogenaamde "postzegelpark" kan worden gerealiseerd.

De tekst van de motie:

Motie vreemd aan de orde van de dag

Tijdelijk park Nieuwe Kom

Kennisnemend van het fenomeen Postzegelparken; tijdelijk ingerichte stadsparken, met beperkte middelen gerealiseerd. Een postzegelpark komt vaak op een plek in de openbare ruimte die geen duidelijk doel had of werd gebruikt. Ook zijn het plekken waar de behoefte aan een ontmoetingsplek groot is. Buurtbewoners worden intensief betrokken bij het ontwerp, de aanleg en het beheer van het postzegelpark. Zij leveren ideeën en mankracht en materieel. Zo weerspiegelt de plek de buurt.

De Raad van de gemeente Haarlemmermeer in vergadering bijeen op 5 juni 2014

Overwegende:

• Nieuwe Kom in Nieuw Vennepal een tijd een kaal terrein bevat
  • Er nu wel gras ingezaaid is, maar verder kaal blijft
  • Het nog een lange tijd kan duren voor er gebouwd word (gedeelte tegenover de prachtige muziekkoepel).

Streeft na

• Een goede bewoonbaarheid van de kernen zonder braakliggende terreinen
  • In overleg met de bewoners de buurt in te richten
  • Voldoende groen en bomen in de buurt

Draagt daarom het college op

1. Onderzoek te doen naar de mogelijkheid van een tijdelijk park in de Nieuwe Kom, met beperkte middelen aan te leggen.
  2. In overleg te treden met bewoners over hun wensen op dit terrein.
  3. Aan de raad in het najaar van 2014 een concreet voorstel voor te leggen.

en gaat over tot de orde van de dag

(Foto: Stichting Postzegelparken)