Schriftelijke vragen inzake de toepassing van het Europees voorzorgprincipe door de gemeente Hilversum om de komst van een antenne installatie tegen te houden

mast1ei6maandag 19 mei 2014 10:53

Onze fractie heeft vernomen dat de gemeente Hilversum het Europees voorzorgsprincipe toepast bij de plaatsing van antenne-installaties, en onlangs de komst van een antenne-installatie hiermee heeft kunnen tegenhouden. Dit is bijzonder want het Europees voorzorgprincipe houdt o.a. in dat eerst bewezen moet worden dat een installatie (bijvoorbeeld de straling van een GSM of UMTS mast) onschadelijk is voor de gezondheid voordat je als gemeente plaatsing toestaat.

Nu is de bewijslast omgedraaid. Waarom zou je als gemeente, die moet waken over de gezondheid van burgers, antennes toestaan op plaatsen waarvan niet bewezen kan worden dat het geen nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid van omwonenden!

Volgens het bericht (zie onze vragen) zou de Hilversumse wethouder hebben toegezegd dat het Europees voorzorgprincipe door de gemeente gevolgd wordt bij plaatsing van antennes. Sterker nog: het zou volgens de wethouder nu al gevolgd worden.

Gezien de eerdere initiatieven van onze fractie inzake antenne-installaties kun je voorstellen dat dit soort van berichten een aantal vragen oproepen...

De tekst van onze schriftelijke vragen aan het college:

Hoofddorp, 19 mei 2014

Betreft: Schriftelijke vragen fractie ChristenUnie-SGP inzake de toepassing van het Europees voorzorgprincipe door de gemeente Hilversum om de komst van een antenne installatie tegen te houden

Geacht College,

Op donderdag 17 april 2014 is volgens Hilversum1 een streep gezet door de aanvraag voor een antenne naast woonhuizen in De Meent. Het college adviseerde na het verkiezingsdebat in de Hilversumse Meent geen toestemming te verlenen voor een UMTS antenne en de Raad was het daar donderdag mee eens. ... Het bijzondere nieuws is dat de wethouder op vragen van Hilversum1 fractievoorzitter Hans Roos toegezegd heeft dat het Europees voorzorgprincipe door de gemeente gevolgd wordt bij plaatsing van antennes. Sterker nog: het zou volgens de wethouder nu al gevolgd worden.

Het Europees voorzorgprincipe is nieuw en houdt in dat eerst bewezen moet worden dat een installatie (bijvoorbeeld de straling van een GSM of UMTS mast) onschadelijk is voor de gezondheid voordat je als gemeente plaatsing toestaat.

(Bron: http://hilversum1.nl/artikelen/beter-bescherming-voor-gezondheid-hilversummers/)

De fractie ChristenUnie - SGP heeft naar aanleiding van deze berichtgeving de volgende vragen aan het college:

Vraag 1a: Kunt u bevestigen dat de gemeente Hilversum succesvol de plaatsing van een antenne-installatie heeft kunnen tegenhouden door toepassing van het Europees voorzorgprincipe?

Vraag 1b: Wat is huidige status van deze afwijzing? Hebben de providers zich neergelegd bij deze afwijzing, of worden er juridische stappen genomen tegen de gemeente?

Vraag 2: Kunt u aangeven waar het betreffende Europees voorzorgprincipe te vinden is en welk juridische status deze heeft?

Op 26 november 2013 heeft de raad een Nota van B&W ontvangen met de titel: "Beleid masten voor antenne-installaties" Registratienummer 2013.0079685

Vraag 3: Is het betreffende Europees voorzorgprincipe verwerkt in de nota "Beleid masten voor antenne-installaties"?

Vraag 4: Zo ja, waaruit blijkt in de nota dat eerst bewezen moet worden dat een installatie onschadelijk is voor de gezondheid voordat je als gemeente plaatsing toestaat?

Vraag 5: Zo niet, ziet het college in het betreffende Europees voorzorgprincipe aanleiding om de nota "Beleid masten voor antenne-installaties" te herzien en alsnog het betreffende Europees voorzorgprincipe hierin te verwerken?

Vraag 6: Op weke termijn kunnen we een aangepaste "Beleid masten voor antenne-installaties" verwachten?

Wij zien uw reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Nico Zwaneveld