Motie Gezamenlijke Afbouw Stedenband (Ingetrokken)

Hodmezovasarhely 610x270donderdag 15 mei 2014 17:00

Noot: Tijdens de raadsvergadering heeft burgermeester Theo Weterings toegezegd dat de stedenbanden met Hódmezövásárhely zorgvuldig wordt afgebouwd. Hiermee is deze motie overbodig geworden en is deze motie ingetrokken.

In het kader van de vriendschapsband met Hódmezövásárhely zijn er afspraken zijn gemaakt voor een aantal projecten die op meerdere jaren betrekking hebben. De tekst in de nota van het College van B&W van 18 februari 2014 inzake Vriendschapsbanden m.n. in punt 2.2. wordt in onze ogen onvoldoende rekening gehouden met deze meerjarige afspraken.

ChristenUnie - SGP dient samen met het CDA, Groen Links en Eén Haarlemmermeer een motie in om de vriendschapsband met Hódmezövásárhely in deze raadsperiode in een gezamenlijk overleg met het gemeentebestuur van Hódmezövásárhely te beëindigen en hierbij de beide stedenbandverenigingen MHBT en SOWK de gelegenheid te geven om in onderling overleg te komen tot een verantwoorde en geleidelijke afbouwregeling.

Tekst van de motie:

Motie Gezamenlijke Afbouw Stedenband

De Raad van de gemeente Haarlemmermeer in vergadering bijeen op donderdag 15 mei 2014

Kennis genomen hebbende van de nota van het College van B&W van 18 februari 2014 inzake Vriendschapsbanden en in het bijzonder van het voorstel genoemd in punt 2.2. van deze nota, nl. “de vriendschapsband met Hódmezövásárhely te beëindigen, met een verantwoorde en geleidelijke afbouwregeling.”

Gehoord hebbend het inspreken van de voorzitter van Stichting Oost West Kontakten Haarlemmermeer (SOWKH) als uitvoerend orgaan voor het College van B&W van de vriendschapsband (voorheen stedenband) met Hódmezövásárhely, waarin onder meer gesteld is, dat:

• In overleg met het gemeentebestuur van Hódmezövásárhely en met de zustervereniging Magyar-Holland Baráti Társaság (MHBT) en ook met derden – binnen de kaders van het Convenant tussen College van B&W en SOWKH - er afspraken zijn gemaakt voor een aantal projecten die op meerdere jaren betrekking hebben, zoals:
    • Het stageproject voor studenten uit onze zuster gemeente;
    • Scholierenuitwisseling  tussen middelbare scholen uit de Haarlemmermeer en Hódmezövásárhely met als voornaamste discussie thema “democratie”;
    • Het onderwijsproject aan ROMA kinderen in het kader van het integratie project van deze bevolkingsgroep in de samenleving van Hódmezövásárhely;
    • Het milieuproject op het gebied van afvalverwerking.
  • De beide gemeenten in 1989 gezamenlijk deze vriendschapsband zijn aangegaan en dat na het bereiken van de gestelde doeleinden men dan ook gezamenlijk die vriendschapsband dient te beëindigen.

Geeft het College van B&W de opdracht om het hiervoor genoemde voorstel te wijzigen in “de vriendschapsband met Hódmezövásárhely in deze raadsperiode in een gezamenlijk overleg met het gemeentebestuur van Hódmezövásárhely te beëindigen en hierbij de beide stedenbandverenigingen MHBT en SOWK de gelegenheid gevend om in onderling overleg te komen tot een verantwoorde en geleidelijke afbouwregeling.”

en gaat over tot de orde van de dag.

Hoofddorp 12 mei 2014.

Archief > 2014