ChristenUnie - SGP heeft hart voor de agrariërs

1014044maandag 10 maart 2014 08:00

Waar staat de fractie ChristenUnie - SGP voor?

De fractie ChristenUnie - SGP heeft hart voor de agrariërs. Het zijn hardwerkende ondernemers die zorgen voor de productie van gezond en goed voedsel. Het gaat hierbij om een sector die een nauwe relatie met de schepping heeft. Een spannende en soms ook een spanningsvolle relatie. ChristenUnie - SGP biedt ruimte aan agrariërs en zet daarbij in op een sterke, duurzame en innovatieve land- en tuinbouw. ChristenUnie - SGP weet dat gezonde gezinsbedrijven hierin een centrale rol spelen en wil hen zo veel mogelijk de ruimte geven. Hoewel vooral de wereldmarkt, de maatregelen uit Brussel, nationaal en provinciaal beleid invloed hebben op de landbouw, kan de gemeente ook haar steentje bijdragen, door ruimte te scheppen als het gaat om ruimtelijke ordening en de toepassing van milieuwetgeving.

ChristenUnie - SGP zet zich in voor het behoud van het landschap, de plattelandscultuur en voor de bescherming van het milieu en de biodiversiteit. De agrarische sector geeft vorm aan het landschap en is belangrijk voor het beheer daarvan, maar vormt soms ook een bedreiging voor diezelfde leefomgeving. De gemeente kan bijdragen aan behoud, verbetering en een harmonieuze ontwikkeling van de leefomgeving. De landbouw is op veel plaatsen essentieel als drager van het buitengebied.

Functieveranderingsbeleid

Het aantal agrarische bedrijven in het buitengebied daalt en om het buitengebied vitaal te houden is het nodig dat de ruimte die vrijkomt wordt ingevuld door kleinschalige niet agrarische bedrijven, recreatie en wonen. Hiermee wordt bereikt dat de verstening afneemt, er geld beschikbaar komt om plattelandsprojecten te financieren, er bedrijvigheid blijft in het buitengebied en agrariërs financieel tegemoet gekomen worden om hun bedrijf af te bouwen.

ChristenUnie - SGP vindt wel dat bestaande rechten van agrariërs zoveel mogelijk gerespecteerd moeten worden. Agrariërs die moeten wijken voor plannen zoals Park21 behoren goede verplaatsingskosten te krijgen (inclusief een compensatie voor het productief maken van hun nieuwe gronden). Wanneer een agrariër er voor kiest om zijn bedrijf te beëindigen, dient niet alleen het grond, maar ook de bedrijfsruimten en woning(en) op het grond in het compensatievoorstel te worden meegenomen.

Schaalvergroting

Voor veel agrarische bedrijven is schaalvergroting noodzakelijk om voor de toekomst een levensvatbaar bedrijf te houden. De gemeente zorgt ervoor dat er geen bestemmingsplanwijzigingen nodig zijn om kleine aanpassingen aan gebouwen te realiseren om in te kunnen spelen op o.a. eisen van brandveiligheid en dierenwelzijn.

ChristenUnie - SGP wil geen concentratie van agrarische bedrijven, maar de bedrijven zoveel mogelijk ontwikkelingsruimte geven op de plek waar ze zitten. Dit geeft een betere spreiding in het buitengebied en hierdoor een grotere acceptatie in de maatschappij.

Verbreden van activiteiten

Verwante functies aan het agrarisch bedrijf zoals agrotoerisme, zorg, verkoop vanaf het erf en levering van energie d.m.v. zonnepanelen en mestbewerking dragen bij aan de vitaliteit van het landelijk gebied. Ook het promoten van streekproducten valt hieronder. ChristenUnie - SGP staat positief tegenover deze ontwikkelingen.

Landschappelijke inpassing

Er is veel bedrijvigheid in het buitengebied. ChristenUnie - SGP zet zich in voor een goede landschappelijke inpassing van bedrijven. Ook aanleg en onderhoud van houtwallen, singels, kikkerpoelen, beken en bosjes zijn nodig en dragen bij aan de biodiversiteit in het buitengebied.

Onderhoud bermen en wegen

Het onderhoud van de wegen blijft voortdurend een aandachtspunt, evenals het maaien van de bermen in verband met de veiligheid van het verkeer. Het tijdig maaien van bermen beperkt ook de overlast van onkruid in de omliggende akkers.

Burgers de boer op

ChristenUnie - SGP zet zich in voor maatschappelijk verantwoord produceren op agrarische bedrijven. Hierbij past een open houding naar de burgers, bijvoorbeeld door open dagen te organiseren, excursies voor scholen, boerencamping en verkoop vanaf het erf.

Agrarische sector

Bij een visie op het buitengebied is het noodzakelijk dat er duidelijkheid komt over het toekomstperspectief van de agrarische sector, waarbij alle belangen in het buitengebied tegen elkaar worden afgewogen.

• Door bedrijfsbeëindiging zal het aantal bedrijven afnemen, maar de vrijkomende grond zal in zijn algemeenheid aan bedrijven in de omgeving worden toegevoegd. In bestemmingsplannen zal hierop moeten worden geanticipeerd in die zin dat:
    1. nieuwe bestemmingen voor vrijkomende bedrijfswoningen en bedrijfsgebouwen zullen moeten worden gezocht;
    2. vergrote bedrijven zo nodig ruimte zullen moeten krijgen om hun bedrijfsgebouwen aan het vergrote areaal landbouwgrond aan te passen. Daarbij stimuleert ChristenUnie - SGP het gezinsbedrijf waar een of twee gezinnen een inkomen uit het bedrijf kunnen halen.
  • De gemeente stimuleert, met gericht beleid op vestiging/vervanging van windturbines bij met name landbouwbedrijven, om een windturbine te plaatsen. Omwonenden die hinder ondervinden, zouden kunnen delen in de opbrengst. Dit vergroot het draagvlak.
  • Landbouwbedrijven krijgen ruimhartig de mogelijkheid nevenactiviteiten uit te voeren zoals landschapsonderhoud, toerisme, biovergisting etc., voor zover deze niet ten koste gaan van de kwaliteit van het buitengebied.
  • Landbouwondernemingen krijgen de ruimte voor een moderne bedrijfsvoering door schaalvergroting als deze een bijdrage levert aan duurzaamheid, dierenwelzijn, energiebesparing, milieu en landschap.
  • Beschikbaarheid van voldoende zoet water is voor de agrarische sector van evident belang. De gemeente zet zich hiervoor in, samen met andere overheden, zoals het waterschap.
  • We willen de verkoop van regionale landbouwproducten stimuleren. De gemeente brengt agrariërs en winkeliers met elkaar in contact om streekproducten in de schappen van de winkeliers te krijgen.
  • De agrarisch ondernemer is vaak ook landschapsbeheerder en ontvangt hiervoor een passende vergoeding.
  • In de agrarische gebieden moet goede ontwikkeling van boeren gezinsbedrijven mogelijk zijn. Dat betekent dat er in dit gebied zo weinig mogelijk extra woonmogelijkheden komen. Wonen hoort in de kernen.
  • Bij functie verandering moet verrommeling van oude gebouwen tegen gegaan worden. Als een ander soort onderneming de bedrijfsgebouwen wil gebruiken dan moet er betaald worden voor het afbreken van oude schuren. Ook mogen dit alleen startende en kleine bedrijven zijn. Als ze groter worden horen ze thuis op het industrieterrein.
  • Het buitengebied moet mooi een aantrekkelijk en geschikt voor recreatie blijven. Mooie landschapselementen moeten behouden blijven en nieuwe gebouwen moeten landschappelijk ingepast worden. Daarnaast moeten de vele natuurgebieden behouden blijven.
  • Burgers meer bewust maken van wat er op de boerderij gebeurt.
  • Agrarische bedrijven die willen groeien of verbreden faciliteren op de plek waar ze nu zitten.

De gemeente denkt positief mee als agrarische bedrijven willen innoveren, waarbij duurzaamheid (inclusief dierenwelzijn) wordt bevorderd.

Archief > 2014