"De Bijbel zegt het helder: niet heersen maar dienen"

Arjo van Bezooijen op de trap - Foto - Advance Photographydonderdag 13 februari 2014 10:28

Hoofddorp - Dienend bezig zijn in de samenleving. Dat is de doelstelling van de beide partijen ChristenUnie (CU) en Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP), die elkaar in Haarlemmermeer wederom hebben gevonden in de samenwerking CU-SGP lijst bij de aanstaande gemeenteraadsverkiezingen in Haarlemmermeer. Lijsttrekker Arjo van Bezooijen: "Wij richten ons primair op degenen die het moeilijk hebben waarbij de Bijbel ons als voorbeeld dient."

Door de jaren heen heeft de lokale politieke samensmelting CU-SGP veelal één zetel in de Gemeenteraad opgeleverd ook al zijn er momenten geweest dat de fractie uit twee personen bestond. Van Bezooijen: "Wij zouden als fractie uiteraard best groter willen worden want wij hebben een vaste kiezersachterban die, als het even meezit, ons wellicht weer twee zetels kan bezorgen. Ons verkiezingsthema 'Dienend Betrokken' komt uit de Bijbel waarin Jezus zegt: "Ik ben niet gekomen om te heersen maar om te dienen. Dat streven wij graag na."

Prostitutiebeleid

De politieke insteek deze keer is om in het kader van het bekende Sociaal Domein vooral die burgers centraal te stellen die hiermee te maken krijgen. "Dat geldt voor ouderen en jongeren in welke situaties dan ook. Die moeten wij als politiek en als gemeentebestuur helpen. Maar het geldt net zo goed inzake het prostitutiebeleid waarbij het CU-SGP standpunt is om dit te voorkomen en dames, die door pooiers of loverboys gedwongen worden dit werk te doen, door scholing een nieuwe toekomst te geven in samenwerking met de stichting Het Scharlaken Koord", aldus Van Bezooijen.
Maar volgens hem moeten ook de dak- en thuislozen worden geholpen, reden waarom de fractie een motie indiende voor tijdelijke huisvesting, hetgeen door de Gemeenteraad werd geaccordeerd. Inmiddels is er een permanente huisvesting in de polder gekomen. Inwoners in Haarlemmermeer die een Christelijke achtergrond hebben kunnen deze keer uit drie lijsten kiezen: CU-SGP, CDA en CDVP. De vraag is: waarom kiezen voor de CU-SGP? Van Bezooijen: "Ik wil beslist niet Christelijk arrogant zijn maar ik wil wel zeggen dat aan de C van Christen in de naam CDA eigenlijk weinig inhoud wordt gegeven. Bij de CDVP zet ik ook vraagtekens omdat ik vind dat daar aan het Christelijk signaal Bijbels gefundeerd geen vorm en inhoud wordt gegeven."

Homobeleid

Van Bezooijen: "Helaas speelt onze Christelijke norm ons wel eens parten want ik weet dat heel veel onderwerpen in ons verkiezingsprogramma dezelfde zijn als bij andere politieke partijen. Dus zouden kiezers best op ons willen stemmen, maar is onze Christelijke overtuiging voor hen helaas vaak een struikelblok." Een andere drempel is mogelijk het feit dat CU-SGP naar verluidt niet veel op heeft met homo's en lesbiennes. De foto op het partijprogramma waarop twee handen en twee trouwringen maakt niet duidelijk of ook mensen van hetzelfde geslacht worden aanvaard. Van Bezooijen: "Oh jawel. Die groep wijzen wij niet af. Wij gaan niet te vuur en te zwaard de strijd aan tegen andersdenkenden en mensen die anders geaardheid zijn.
Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen geaardheid. Het zijn en blijven onze naasten maar vanuit de Bijbel erkennen wij alleen het huwelijk tussen man en vrouw. Dus homo's en lesbiennes zouden op onze kandidatenlijst niet kunnen staan omdat zij nooit onze denkwijze vanuit de Bijbel kunnen onderschrijven."

In het CU-SGP verkiezingsprogramma staat ondermeer: aandacht voor integer bestuur, duurzaamheid, bereikbaarheid, veiligheid, jeugd en onderwijs en nog meer zaken die ook bij andere partijen in het programma staan. Van Bezooijen: "Blijft over de C van Christelijk. Juist dát onderscheidt de CU-SGP van alle andere partijen in Haarlemmermeer plus afschaffing 24-uurs economie en zondagsopening".

Bron: Nieuwsblad Haarlemmermeer - 13-2-2014
Foto: Advance Photography