Motie Knal het eruit aangenomen

Vuurwerkverwondingzaterdag 25 januari 2014 16:49

ChristenUnie/SGP is erg blij dat de door hen ingediende motie om particulier afsteken van vuurwerk terug te dringen is aangenomen. Nadat de CU/SGP de formulering van de motie enigszins had aangepast om aan de bezwaren van sommige fracties tegemoet te komen, was de meerderheid voor.

De motie roept op om het particulier afsteken van vuurwerk zoveel mogelijk terug te dringen en om op landelijk niveau politieke druk uit te oefenen om tot een volledig verbod te komen.

Alleen VVD en Forza stemden tegen.  Eigenlijk vond iedereen, inclusief het college, het een sympathieke motie en vond men het ook goed hiermee een duidelijk signaal af te geven. CU-SGP voorman Arjo van Bezooijen vindt dat illegaal zwaar vuurwerk en lichamelijk letsel een halt moet worden toegeroepen. Ook moet het afgelopen zijn met de overlast die het vuurwerk veroorzaakt. Er zou eigenlijk een Europees verbod moeten komen op zwaar vuurwerk, maar zo lang dit nog niet het geval is moeten er in de Haarlemmermeer in ieder geval tijdens Oud & Nieuw meer vuurwerkvrije zones zijn.

Het vuurwerkongeluk op basisschool De Wijngaard in Toolenburg waarbij een 13-jarige leerling een deel van zijn hand kwijtraakte, wordt uiteraard ook door het College betreurd. Gelet op de verwondingen is dit incident heftig en triest en hebben de leerlingen daar meteen met leerkrachten en directeur Christa Ettema over gesproken. Het schoolplein is al enkele jaren de plek waar tijdens de jaarwisseling vuurwerk wordt afgestoken maar tot nu toe zijn vervelende incidenten uitgebleven.

GroenLinks-raadslid Herman Tuning onderschrijft de zorg over het vooral illegale vuurwerk dat ook afgelopen keer is afgestoken: "Wij zijn er als politieke partij zondermeer voorstander van om het afsteken van vuurwerk aan banden te leggen want de discussie in ons land wordt steeds breder. Het mooiste zou zijn als in de polder het vuurwerk collectief wordt afgestoken maar dan moet je landelijk de wetgeving veranderen en zoiets kost gewoon veel tijd." Wethouder Nobel: "Ja, dat idee om collectief op enkele plaatsen vuurwerk af te steken is best leuk maar wij hebben een gemeente van 26 kernen. Waar moet je dan die vuurwerklocaties bepalen? Alleen in Hoofddorp en Nieuw-Vennep? Weer alleen de twee grootste dorpen? Dat kan niet want iedere inwoner heeft recht op vuurwerk want het afsteken is een traditie, ook in ons land. Laten we eerst maar even afwachten wat de burgemeesters van de grote steden met elkaar voor mogelijkheden zien maar dat er met name richtlijnen moeten komen voor de verkoop van illegaal vuurwerk, is logisch."

Archief > 2014