Schriftelijke vragen over de wachtlijsten bij Veilig Thuis (inkl. antwoorden)

logo veilig thuis 855x374vrijdag 11 maart 2016 15:50

Per 1 januari 2015 zijn het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK) en het Steunpunt Huiselijk Geweld (SHG) samengevoegd tot ‘Veilig Thuis’, advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling.

Op woensdag 2 maart j.l. werd een onderzoeksrapport gepresenteerd over de kwaliteit van de Veilig Thuis organisaties van de inspecties Jeugdzorg en Gezondheidszorg van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Titel: “De kwaliteit van Veilig Thuis - Stap 1 - Landelijk beeld”).

Volgens het onderzoeksrapport wordt bij het gros van de 26 regionale Veilig Thuis organisaties na een melding van bijvoorbeeld kindermishandeling te laat gestart met een onderzoek. Een meerderheid rondt het onderzoek niet binnen de gestelde termijn af. Er is in de meeste Veilig Thuis organisaties te weinig personeel om alle taken (binnen de wettelijke termijnen) uit te voeren. Hierdoor ontstaan wacht¬lijsten.

Aangezien ook onze regio onvoldoendes scoort op een aantal van de randvoorwaarden van het toetsingskader, wil onze fractie graag weten hoe de situatie is met deze wachtlijsten in Haarlemmermeer.

Wij stellen daarom de volgende vragen:

  • Wat is de wettelijke termijn waarin een onderzoek moet zijn afgerond?
  • Hoeveel meldingen zijn er in het afgelopen jaar binnengekomen betreffende kinderen / gezinnen in Haarlemmermeer?
  • Hoe groot is de wachtlijst op dit moment voor Haarlemmermeer?
  • Indien er een wachtlijst is, op welke termijn denkt men de achterstand te hebben weggewerkt? 
  • Indien er een wachtlijst is, is de wachtlijst gedurende het afgelopen kwartaal gegroeid is of deze korter geworden?
  • Hoeveel van de onderzoeken voor Haarlemmermeer zijn niet binnen de wettelijke termijn afgerond?
  • Welke maatregelen zijn/worden genomen om te voorkomen dat de wettelijke termijn waarin een onderzoek moet zijn afgerond wordt overschreden.
  • Kunnen wij een overzicht krijgen voor Haarlemmermeer hoe lang het duurde voordat een een onderzoek werd afgerond, t.w. het aantal onderzoeken afgerond binnen resp. 1 maand, 2 maanden, 3 maanden, enz. voor de periode vanaf 1 januari 2015 tot heden (dus vanaf de start van het meldpunt 'Veilig Thuis’).
  • Indien er verschillende wettelijke termijnen gelden (bijvoorbeeld afhankelijk van het type melding), dan willen wij graag dat het overzicht wordt uitgesplitst per type melding / wettelijke termijn.
  • Welk invloed heeft de gemeente op de kwaliteit van het meldpunt 'Veilig Thuis' voor onze regio, en daarmee ook de doorlooptijd waarin een onderzoek wordt afgerond?

Een kopie van het onderzoeksrapport is aan het bericht toegevoegd.


Beantwoording ontvangen op 11 april 2016:

Op 14 maart 2016 ontvingen wij schriftelijke vragen van de fractie van de ChristenUnie-SGP over de kwaliteit van Veilig Thuis.

Onderstaand treft u de beantwoording aan.

Vooraf willen wij aangeven dat enkele antwoorden aansluiten op onze brief aan de gemeenteraad van 26 februari 2016 (kenmerk X2016.16815), betreffende het onderzoek van de inspectie Jeugdzorg naar Veilig Thuis.

Verder concentreren de vragen zich op de onderzoeken die Veilig Thuis doet. Niet alle meldingen bij Veilig Thuis gaan echter door voor onderzoek. Veilig Thuis is in 2015 aangestuurd op het afhandelen van meldingen. Bij voorkeur door zo snel als mogelijk hulpverlening op gang te brengen voor het huishouden/gezin. Veilig Thuis ondersteunt de professional of het huishouden/gezin tot er is overgedragen aan een andere hulpverlener/regiehouder.

Vraag 1: Wat is de wettelijke termijn waarin een onderzoek moet zijn afgerond?

Antwoord: De wettelijke termijn van onderzoeken is 10 weken. Er is geen wettelijke termijn voor de ondersteuning na een melding. Veilig Thuis blijft betrokken totdat de hulpverlening op gang is gebracht.

Vraag 2: Hoeveel meldingen zijn er in het afgelopen jaar binnengekomen betreffende kinderen / gezinnen in Haarlemmermeer?

Antwoord: Het aantal meldingen uit Haarlemmermeer betreft 744. Er kan sprake zijn van meerdere meldingen bij één gezin / huishouden, er zijn 504 dossiers aangemaakt. Daarvan zijn er 323 dossiers waar kinderen bij betrokken waren.

Vraag 3: Hoe groot is de wachtlijst op dit moment voor Haarlemmermeer?

Antwoord: Sinds eind januari 2016 is er geen wachtlijst meer.

Alle meldingen zijn het afgelopen jaar direct bij binnenkomst gescreend op urgentie. Veilig Thuis maakt onderscheid tussen spoedzaken, urgente zaken en niet-urgente zaken. Als er kinderen bij betrokken zijn, worden de zaken altijd geclassificeerd als spoed- of urgente zaken. Deze zijn het afgelopen jaar altijd opgepakt.

Niet-spoedzaken werden op een meldingenlijst geplaatst. In de genoemde brief van 26 februari 2016 hebben wij u geïnformeerd over het rapport van de Inspectie Jeugdzorg inzake de kwaliteit van Veilig Thuis Kennemerland en de reactie van Veilig Thuis op het rapport.

Ten tijde van het onderzoek door de inspectie (oktober 2015) was er sprake van ruim 100 zaken op de meldingenlijst. Dit betreft dus een lijst zonder spoed- of urgente zaken voor de gehele regio Kennemerland.

Vraag 4: Indien er een wachtlijst is, op welke termijn denkt men de achterstand te hebben weggewerkt?

Antwoord: zie het antwoord op vraag 3.

Vraag 5: Indien er een wachtlijst is, is de wachtlijst gedurende het afgelopen kwartaal gegroeid of is deze korter geworden?

Antwoord: zie het antwoord op vraag 3.

Vraag 6: Hoeveel van de onderzoeken voor Haarlemmermeer zijn niet binnen de wettelijke termijn afgerond?

Antwoord: Over 2015 zijn ten aanzien van de doorlooptijd van onderzoeken geen gegevens beschikbaar, omdat er sprake was van twee organisaties met verschillende registratiesystemen. Het handmatig genereren van deze informatie kost veel tijd. Veilig Thuis heeft sinds 1 januari 2016 een nieuw registratiesysteem, dat wel inzicht geeft in de doorlooptijd van onderzoeken.

Vraag 7: Welke maatregelen zijn/worden genomen om te voorkomen dat de wettelijke termijn waarin een onderzoek moet zijn afgerond, wordt overschreden?

Antwoord: In onze brief van 26 februari 2016 hebben wij hierover een reactie opgenomen. In 2015 zijn extra middelen beschikbaar gesteld en is extra capaciteit ingezet om de wachtlijst aan te pakken, zodat elke melding afdoende afgehandeld kon worden. In het laatste kwartaal zijn er 60 wachtlijstzaken overgenomen door een andere aanbieder, zodat de nieuwe stichting Veilig Thuis per 1 januari 2016 met een schone lei kon beginnen.

Vanaf 1 april 2016 heeft Veilig Thuis een nieuw werkproces en daarmee een strakke sturing op de verwerking van de meldingen en onderzoeken. Dat wordt ondersteund door een registratiesysteem dat real-time kan laten zien hoeveel werk er gedaan moet worden. Veilig Thuis is hiermee maximaal ingericht om wachtlijsten te voorkomen en de termijn van 10 weken voor onderzoeken nooit onnodig te laten overschrijden. Het onderzoek blijft wel maatwerk, er zullen altijd zaken zijn die een langere onderzoekstermijn nodig hebben. Dit is een agendapunt voor het kwartaaloverleg van Veilig Thuis en gemeenten. Daar wordt ook besproken of de formatie voldoende is voor de aantallen en soorten meldingen.

Vraag 8: Kunnen wij een overzicht krijgen voor Haarlemmermeer hoe lang het duurde voordat een onderzoek werd afgerond, t.w. het aantal onderzoeken afgerond binnen resp. 1 maand, 2 maanden, 3 maanden, enz. voor de periode vanaf 1 januari 2015 tot heden (dus vanaf de start van het meldpunt 'Veilig Thuis').
Indien er verschillende wettelijke termijnen gelden (bijvoorbeeld afhankelijk van het type melding), dan willen wij graag dat het overzicht wordt uitgesplitst per type melding / wettelijke termijn.

Antwoord: Zie het antwoord op vraag 6. Vanaf 1 januari 2016 is het wel mogelijk om de doorlooptijd van onderzoeken na te gaan.

Vraag 9: Welk invloed heeft de gemeente op de kwaliteit van het meldpunt 'Veilig Thuis' voor onze regio, en daarmee ook de doorlooptijd waarin een onderzoek wordt afgerond? 

Antwoord: Zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau vindt op constructieve wijze periodiek overleg plaats met Veilig Thuis. De directeur van Veilig Thuis heeft ons in februari jl. laten weten dat inmiddels op 23 van de 24 punten voldaan werd aan de opmerkingen van de Inspectie, dus ook aan de doorlooptijd van de onderzoeken.

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Onderzoek-naar-de-kwaliteit-van-Veilig-Thuis-Stap-1--landelijk-beeld-715,7 kBapplication/pdfdownload

« Terug

Archief > 2016

Geen berichten gevonden