Bezoek aan de open dag voor de Noodopvang voor vluchtelingen in Vijfhuizen

20160506 Vijfhuizen -IMG_7130 - 2 bw pencilzaterdag 07 mei 2016 20:02

Vrijdag 6 mei was er een Open dag voor de Noodopvang voor vluchtelingen in Vijfhuizen. Binnenkort moet de opvang open gaan voor maximaal 300 mensen, voor een periode van 6 maanden, maximaal met nog eens 6 maanden verlengd.

De opvang bestaat uit grote witte barakken, die door middel van houten schotten verdeeld zijn. Er is een deel waar vrouwen zonder gezin slapen in ruimtes met 4 stapelbedden, een deel waar mannen slapen (ook 4) en een deel voor gezinnen (in principe ook per 4).
Verder zijn er was- en doucheruimtes (mannen en vrouwen gescheiden), een eet-/recreatiezaal, een peuterspeelzaal en een gezondheidscentrum. Het was allemaal erg sober ingericht. Bij het warme weer van die dag was het ook benauwd en warm in de gebouwen.

Er staan heel veel vrijwilligers in de startblokken om een steentje bij te dragen aan een goed verblijf, zoals bv. voor de peuterspeelzaal, die door vrijwilligers wordt gerund.

Het was goed om eens met eigen ogen te kunnen zien hoe deze mensen worden opgevangen: zonder al te veel comfort, heel sober. Het heeft wat weg van wat je op grote evenementen tegenkomt. Grote tenten, weinig privacy. Maar dan niet voor een dag of een weekend, maar mogelijk voor een jaar. Het is te hopen dat voor hen snel een definitieve oplossing gevonden wordt.

Archief > 2016